Od države bez automobilske tradicije, do najvećeg proizvođača vozila na svetu

Bez autora
Aug 13 2024

Prvo kinesko motorno vozilo napravljeno je 15. jula 1956. godine.

Kineska auto-industrija je u suštini nastala tek nakon Drugog svetskog rata. Ipak, plan industrijalizacije koji je izradila kineska vlada u suštini je osmišljen da dostigne trenutno stanje u proizvodnji motornih vozila u ovoj zemlji.

Tako je 15. jula 1956. godine napravljeno prvo kinesko motorno vozilo. Kamion nosivosti četiri tone napravljen je u prvoj kineskoj fabrici u Čangčunu, First Auto Works (FAW), koja je osnovana tri godine ranije, piše Revijahak.

Taj kamion je ostao u proizvodnji tri decenije i uglavnom bez korenitih promena.

Proizvodnja prvog kineskog automobila Hongći (Crvena zastava) počela je u istoj fabrici 1958. godine, a bio je namenjen isključivo visokim funkcionerima. Broj proizvedenih primeraka bio je mali. 

Kompanija Dong-Feng osnovana je 1958. godine, a zatim i Šangaj 1965.

Zvučaće ironično da su radnici jedne kompanije zapravo svojim iskustvom pomogli u osnivanju drugih, da bi tokom osamdesetih postali konkurenti jedni drugima.

S obzirom da su do 1978. godine broj i vrsta proizvoda automobilske industrije bili pod strogom državnom kontrolom, većina proizvoda su bili kamioni, sa veoma ograničenim brojem automobila isključivo za državne službenike.

Do tada taksiji nisu ni postojali u Kini. U maju 1983. osnovana je Beijing Jeep Corporation, prvo zajedničko preduzeće za proizvodnju automobila u saradnji sa stranom auto-kompanijom

Slede FAW-Volkswagen i Dongfeng-Citroën, a zatim i niz drugih sličnih kompanija za proizvodnju automobila, koji su po izgledu uglavnom bili kopije originala sa Zapada.

Građani Kine su tek krajem osamdesetih dobili priliku da kupe privatni automobil.

Godišnja proizvodnja motornih vozila je naglo rasla tokom osamdesetih – 1980. godine iznosila je 200.000, a 1989. dostigla je već 600.000 jedinica.

Godine 1989. kineska auto industrija imala je 118 dobavljača, a godišnja proizvodnja automobila iznosila je 605.000 jedinica. Tri najveća proizvođača, First Auto Works (FAW), Dongfeng Motor Corporation (DMC) i Shanghai Automotive Industry Corporation (SAIC), proizvodili su 70 odsto automobila na kineskom tržištu.

Kineska vlada je 1994. godine usvojila strategiju razvoja koja je vizionarski proglasila proizvodnju automobila jednim od svojih glavnih prioriteta.

Ako se automobil sastoji od 10.000 različitih delova, onda je sasvim jasno šta je sinteza različitih industrija uključenih u njegovu proizvodnju. U narednih petnaest godina plan je bio da dostignemo godišnju proizvodnju od šest miliona automobila.

Do 1999. Kina je imala 34 registrovana proizvođača automobila. Danas ih je teško prebrojati, a broj proizvođača je odavno premašio stotku.

Godišnje proizvode više od 30 miliona automobila, a u njihovu proizvodnju uključeno je više od 500 dobavljača delova.

Ocenite tekst
Komentari
Prikaži više 
 Prikaži manje
Ostavite komentar

Prijavite se na Vaš nalog


Zaboravili ste lozinku?

Nov korisnik